آمار سایت

Select Language

تجربه من در استفاده از Lazarus PDF چاپ
نوشته شده توسط shahriary   
چهارشنبه ، ۷ دی ۱۳۹۰ ، ۱۴:۳۲
Lazarus خوب یا بد ؟
 

چگونگی آشنایی من با Lazarus :
من از سال 81 با دلفی 5 شروع به برنامه نویسی کردم . اون زمان اغلب از بانک اطلاعاتی paradox برای پایگاه داده در برنامه هام استفاده می کردم . بعدها با Delphi 6 و در نهایت Delphi 7 کار  خودمو ادامه دادم و برای پایگاه داده از Microsoft SQL Server 2000 که اون موقع رو بورس بود و خیلی خوب جواب می داد استفاده می کردم .
بعد از فروش شرکت Borland و جابه جایی هایی که برای شرکت توسعه دهنده Delphi رخ داد و ویرایش های مختلف اون که اغلب مبتنی بر .NetFreamwork شرکت microsoft بودن زیاد رغبتی به سمت Delphi.net پیدا نکردم و از طرف دیگه اغلب کامپوننت هایی که ستفاده می کردم برای Delphi 7 اومده بودن برا همین از همون ویرایش 7 استفاده می کردم .
تو این زمان به سمت لینوکس هم نیم نگاهی داشتم و با redhat 9  آشنا شده بودم و با اون دست و پنجه نرم می کردم . همین موقع بود که اسم Kylix 3 به گوشم خورد و به سختی تونستم CD اونو بدست بیارم و تو لینوکس نصب کنم و وارد محیط اون بشم . واقعا حس خیلی خوبی داشتم وقتی متوجه شباهت زیاد اون و دلفی 7 شدم . میتونستم از اون به بعد برنامه ها رو برای هر دو سیستم عامل بنویسم . ولی بعد از انحلال Borland این آخرین نسخه Kylix بود و اونم دیگه تولید و پشتیبانی نشد .
حدود 3 - 4 سال پیش بود که اسم Lazarus  رو شنیدم و اون موقع میگفتن در توزیع ubuntu از طریق مخازن به صورت رایگان قابل نصب است .
باخره نصب کردم و با محیط اون تو لینوکس آشنا شدم و بعد نسخه ی ویندوزی اونو دانلود کردم و تو ویندوز هم نصبش کردم .
الان بعد حدود یکسال استفاده از اون میتونم بگم درحد خودش یک محیط توسعه خوبیه و شاید یکم امکانتش نسبت به بقیه محیط ها کم باشه و لی نمیزاره پروژه بخابه و حداقل یک راه همیشه پیش رو هست .
معایب Lazarus :
در مورد معایبش باید بگم بزرگترین عیبش نداشتن راهنما و منابع کامل و جامع هستش مخصوصا به زبان فارسی که اصلا نداره . راهنما و Document های خودش هم در حد خیلی مختصر در مورد هر موضوعی بیان شده و کمتر کد های نمونه تو اونها قرار داره . برا همین بهتر کسانی برن سراغ این محیط که از تسلط نسبتا خوبی به برنامه نویسی شی گرا و پاسکال برخوردارن و میتونن گلیم خودشونو از آب بیرون بکشند .
عیب دیگه Lazarus نبود کامپوننت و شی های آماده زیاد همانند Delphi و یا C# هستش که کار با اونو یکم سخت میکنه . کامپوننت های Lazarus برای هر کاری یک راه حل قرار داده ولی مشکل اینجاست که برخی از اونها انعطاف خوبی ندارند و دسترسی به کامپوننت دیگه ای هم برای انجام اون کار نیست برا همین خود برنامه نویس باید هر طور شده هدف خودشو با ابزار های موجود پیاده کنه . مثلا برای چاپ گزارش شی Lazreport در اون وجود داره که شباهت هایی به Fastreport داره ولی هیچوقت قدرتی رو که Crystal report داره به برنامه نویس نمیده .
مشکل بعدی Lazarus توی Debugger اونه که مثل Debugger های محیط های دیگه از امکانات کمتری برخورداره و بعضی مواقع پیدا کردن خطای برنامه رو مشکل میکنه .
البته در مورد معایب گفته شده این نکته رو هم باید در نظر داشت که Lazarus به کندی توسعه پیدا میکنه و آخرین ویرایش اون 0.9.30.2 هستش (یعنی هنوز به 1 هم نرسیده) که به مرور زمان که کاربران خودشو پیدا کنه خیلی از این معایب رفع خواهند شد .

مزایای Lazarus :
مزایای Lazarus بیشتر بدرد کسانی میخوره که دنبال محیط های متن باز و رایگان می گردن میخوره . همونطور که میدونین Lazarus یک محیط توسعه مجتمع رایگان هستش یعنی برای داشتن اون لازم نیست پولی پرداخت کنید یا مثل Delphi از انواع سریال و Crack و keygen و ... استفاده کنید تا بخوایین نصبش کنید و این خودش خیلی نکته مهمیه . اگه کسایی که خودشون برنامه می نویسن و برای کپی نکردن برنامه هاشون دم از قانون کپی رایت می زنن از برنامه ای مثل Delphi  که به صورت غیر مجاز کپیش کردن و برنامه هاشونو با اون مینویسن استفاده کنن دیگه از بقیه چه انتظاری میشه داشت ؟( من خودم از همینجور نرم افزار ها استفاده می کردم ولی از چند سال پیش دارم سعی می کنم تمام کار های خودمو با لینوکس و نرم افزار های متن باز رایگان انجام بدم)
در حال حاضر محیط های خوبی برای برنامه نویسی به صورت رایگان و متن باز ارائه میشن که Lazarus یکی از اونهاست (نمونه دیگه اون NetBeans هستش که واقعا محیط قوی و خوبی داره ) .
مزیت دیگه ی Lazarus همون شعار لوگوی اون هستش که میگه یکبار بنویس و هرجایی کامپایل کن . یعنی شما میتونید کد برنامه خودتون رو با یکبار نوشتن تو Lazarus در انواع سیستم عامل های مختلف کامپایل کرده و خروجی بگیرید . شاید تا کنون این کار برای شما پیش نیامده باشه که بخوایید برنامه ای رو که تو ویندوز نوشتید تو لینوکس یا مکینتاش اجرا کنید ولی این قابلیت به خیلی از برنامه نویس ها کمک میکنه برنامه هایی رو که مینویسن رو برای اغلب سیستم عامل ها تولید کنن و کاربر برنامه اونها محبور به استفاده از یک سیستم عامل خاص نباشه .

 

بهنگام کردن در چهارشنبه ، ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ ، ۰۹:۵۷
 
 

آب و هوای مشهد

مشهد لاگ

جشن روز آزادی نرم‌افزار گروه کاربران لینوکس مشهد